im number 30

im number 30

aku teringat satu ketika dulu time aku diploma..ade satu lecturer suh ktorg buat 1 assignment dgn 3 tajuk kecil yg bebas n ape yg korunk rase nk tulis ko tulis J . Oleh sebab tu assignment ade markah..aku pun buat ler.. so ni kire ringkasan dr assignment aku yg aku ingat dlm pale otak aku ni..xsilap aku tajuk pertama ‘aku no 30’ hihi..

pernah x korunk terfikir ada apa dgn nombor? Penah x korunk dgr mcm ni..seorang ibu bercakap dgn anaknya bile result exam kuar..ni nape dapat no 20,, bla2..tgk anak org tu.bla2..tiap2 tahun dpt no 1 hingga 10..pernah x korunk terfikir kite terkejar2 untuk mendapat no 1 dlm keputusan exam..lu org tahu x apasal tajuk cite aku ‘aku no 30’ sbb aku dulu exam penah je dpt no 30 J … sekolah agama wa dapat no 36 wei ..

system pembelajaran kita sepatutnye tidak boleh berasaskan nombor kerana setiap org keupayaannya berbeda..dan kite xbole jugde org dpt no 30 tu xpandai or ‘bodoh’..pernah x kite terfikir betapa tertekannya kanak2 yg hari2 dimomok kn oleh ibubapanye supaya mendapat no 1 dlm kelas or tingkatan..sedangkan kite xpernah amik tahu tahap anak itu sebenarnye..ibubapa sepatutnya membantu anak2 mereka dan bukan menekan mereka, dan sedarlah kecemerlangan adalah hak milik setiap insan, Cuma coraknya adalah berbeza..

masa aku memule masuk uitm jengka ni amik diploma..wei, btul ke aku leh study ni..tgk sekeliling aku bijak semacam je..buku plak sume English..ditambah plak dgn lecturer yg xreti nk bagi lecture dlm bahasa melayu..peh..masak aku..tapi perangai aku..study group ke hape..jam 12 mlm aku tdo .. xkire aku J hihi

no 1 sebenarnye bukan jaminan bahawa ia menjanjikan kecemerlangan dalam kehidupan kerna hakikatnya setiap manusia tu ade kelebihan masing2..cube bayangkan kalau sume parent kat dunia ni paksa anak diorg belajar supaya jd doctor..sape nk keje opis, masak2, pengendalian sampah, etc..ape yg cube aku terangkan kat sini kt hidup saling bergantung.

J kalau nk tahu lg 2 tajuk kecik tu dan markah yang aku dpt utk assignment ni..tunggu next post :P kakaka..

p/s : im juz an ordinary man in extraordinary world – silentslayer hisyham

Comments

Popular posts from this blog

cinta tak perlukan sebab...

jalan2 cari makan ipoh mali